HealthGrid Kongress 2008

zum MediGRID Workshop

Chicago (USA), 2.-4. Juni 2008

Rund 120 Teilnehmer kamen ins Gleacher Center der Chicago Business School. Der Kongress stand unter der organisatorischen und programmatischen Leitung von Mary Kratz (University of Michigan, Medical School of Information Services and Telemedicine Advanced Technology Research Center) und Jonathan Silverstein (University of Chicago, Associate Director Computation Institute). Erstmalig fand die jährliche HealthGrid-Konferenz außerhalb von Europa statt, ausgerichtet von der Healthgrid.us Alliance, dem US-amerikanischen Zweig der in Europa gegründeten HealthGrid-Association.
Die diesjährige Tagung stand unter dem Motto „Global Healthgrid: e-Science meets Biomedical Informatics“ und es kamen Grid-Computing-Experten im Bereich von Medizin, medizinischer Forschung und Public Health. Im Fokus des Programms standen wissenschaftliche Beiträge zur Nutzung und Bedeutung von Grids für die translationale Bioinformatik und Public Health Informatik, Anwendungen in diversen virtuellen Communities und für Knowledge Management- und Decision Support-Systeme. Zunehmend in den Vordergrund rückt hierbei weniger die Verteilung von Rechenressourcen, sondern der Zugriff und die Nutzung großer, im Public Health Bereich oftmals heterogener verteilter Datenbestände für Simulationen, Surveillance und genetisch-epidemiologische Forschung.
Dies adressierten auch die Key Notes, u.a. von Dan Reed (Microsoft, Vorsitzender der Computing Research Association, CRA) und von Ian Foster (University of Chicago, Conference Chair der Healthgrid-Tagung 2008), der vor rund 15 Jahren mit seinen Publikationen die Global Grid Idee zu formulieren und zu initiieren half und der am Ende der Tagung einen Blick in die Zukunft der Grid-Technologie und ihrer Anwendungen wagte. Seine Abschluss-Key Note war dem unlängst verstorbenen Jean-Claude Healy (bis 2007 Chef der Health Telematics unit der Europäischen Kommission sowie Vorstand des Büros für auswärtige Angelegenheiten für die WHO eHealth Strategie) gewidmet, an den Joan Dzenowagis (WHO) mit einleitenden Worten erinnerte. 

MediGRID Workshop: Im Rahmen der Workshops und Tutorials richtete auch die MediGrid-Projektgruppe einen Workshop mit deutschen Beiträgen aus. Diese spannten den Bogen von einem kurzen Überblick zur deutschen D-Grid-Förderung, über Ergebnisse und Herausforderungen aus den Projekten MediGRID und Services@MediGrid bis hin zu ökonomischen Betrachtungen und möglichen Beiträgen von Strukturen wie der TMF und der D-Grid GmbH (die mit ihrem Geschäftsführer Uwe Schwiegelshohn auch in einem internationalen Roundtable der Konferenz vertreten war) zur Nachhaltigkeit solcher Angebote. Der Workshop wurde überraschend gut aufgenommen und regte zu lebhafter Diskussion an (Bericht siehe unten).

Zum Abschluss der Konferenz konnten Martin Hofmann-Apitius (Fraunhofer SCAI) und Sebastian Claudius Semler (TMF e.V.) im Namen des Forums Grid der TMF zur nächsten Jahrestagung einladen: Die HealthGrid Konferenz 2009 wird (voraussichtlich vom 29.06.-01.07.2009) in Berlin stattfinden, ausgerichtet von der TMF. Dies wird sicher eine gute Gelegenheit zum Austausch deutscher Projekte mit den internationalen Experten und Partnern bieten. Schwerpunkte sollen unter anderem Pharma Grids für die pharmazeutische Forschung, aber auch die sozio-ökonomischen Herausforderungen bilden, die es zur Akzeptanz und Verbreitung von Grid-Angeboten zu überwinden gilt.
Am Rande der Healthgrid Conference 2008 fand die Jahresversammlung der Healthgrid Association unter Vorsitz von Yannick Legré (LPC Clermont-Ferrand, CNRS) statt.

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MediGrid WorkShop

auf dem HealthGrid Kongress 2008 am Montag, 3. Juni 2008

Dieser Workshop zeigte den aktuellen Stand des Grid-Computing in Deutschland, speziell  anhand der Herausforderungen und Erfolge von MediGRID. Der stellvertretende Sprecher des MediGRID Konsortiums gibt einen kurzen Überblick der Grid Aktivitäten der verschiedenen Communities von der Astrophysik bis zu den Klimaforschern mit Schwerpunkt Infrastruktur. Die MediGRID Referenten sprechen über (1) die übergreifenden Ziele von MediGRID vor (2) die umgesetzten Pilotanwendungen (3) die Strategien, um die Hindernisse bei der weiteren Verbreitung von Grid Computing in der Medizin zu überwinden (4) einen Ausblick auf die weitere Entwicklung in Bezug auf Industriebeteiligungen, Geschäftspläne und Nachhaltigkeit.


Die Sprecher (v.l.n.r.): U. Sax, F. Dickmann, T. A. Knoch, K. A. Stroetmann, S. C. Semler

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From the bench to the bedside gridwise: MediGRID

Ulrich Sax, PhD, MediGRID
Vice Head of MediGRID, Assistant Professor in Medical Informatics, University Medicine
Göttingen, Germany
 

[PDF 1,2 MB]

Short overview of current German grid activities in diverse communities from Astrophysics to Climate Research focussing on the Infrastructure and MediGRID:
(1) overall goals of MediGRID
(2) achieved pilot scenarios
(3) strategies on how to overcome the roadblocks in further dissemination of medical grid computing:

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Ressource Sharing on the Teraflop Scale for the BioMedical research and care sector - The Erasmus Computing Grid and MediGRID

Tobias A. Knoch, PhD, MediGRID
Assistant Professor in Biophysical Genomics,
Dept. Cell Biology & Genetics, Erasmus Medical Center, Rotterdam, The Netherlands.
Biophysical Genomics, Kirchhoff Institute of Physics, Ruperto-Carola University Heidelberg, Germany
 

[PDF 5,8 MB]

Today advances in scientific research as well as clinical diagnostics and treatment are inevitably connected with information solutions concerning computation power and information storage. The needs for information technology are enormous and are in many cases the limiting factor for new scientific results or clinical diagnostics and treatment. At the same time huge computing and storage resources (e.g. ~109 personal computers in the private, public, and industrial domains) have been installed which outweigh the resources at high-performance computing centers ~50-100 times and thus could contribute to the challenges mankind faces. Both the Erasmus Computing Grid (ECG) and the MediGRID are two major working resource-sharing entities at public funded organizations.
To build these infrastructures two e-social influences had to be overcome: i) the sharing attitude and socialization of the individual, i.e. the micro-sociality, and ii) the organization culture of the embedding institution, i.e. the macro-sociality, as e.g. for the ECG the public funded organizations. Operationally, an these factors were adressed by: i) the participative integration of fundamental IT applications of major users, and ii) the setup of an open and sustainable management structure.

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Business cases for research and healthcare industry

Frank Dickmann, Services@MediGRIDGrid
Coordinator and Researcher within Services@MediGRID, Business Informatics and Medical Informatics Background, University Medicine Goettingen, Germany
 

[PDF 0,8 MB]

The Services@MediGRID consortium tries to close the gap between grid research and grid application in research and healthcare related industry. Therefore new business models have to be developed and evaluated as well in research as in industry settings. This requires some additional software packages like accounting and provisioning for the grid. We report first experiences and give an outlook on the project.

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Business models and sustainability of HealthGrid solutions

Karl A. Stroetmann, PhD, MediGRID
Empirica Communication and Technology Research, Bonn, Germany
 

[PDF 86 kB]

In a satellite study to the MediGRID project commissioned by the Telematics Platform Medical Research Networks (TMF), Berlin, Germany, empirica performed a study on business cases and sustainability of HealthGrid projects. The investigation of international (mainly European) HealthGrid projects about business models and sustainability uncovers a sceptical short term perspective with reasons for more optimism in the longer run. Public involvement will be necessary and should be expected to help sustain a useful infrastructure. The economic case for HealthGrids is robust, which supports that claim and is also the basis for optimism. The current process of shaping a more comprehensive legal and regulatory foundation for the use of ICT in different application fields, including medical and clinical research, health, and healthcare, will lower the hurdles related to uncertainly about data protection and security, IPR, and ethical issues. Usability and acceptability issues will be more difficult to solve, yet are by no means unmanageable. Positive examples referred to in this presentation show that efforts towards addressing the most significant hurdle – the discrepancy between social benefits and private incentives – are also underway. The fruits of these efforts, however, will take a longer time to ripe and deliver the longed-for sustainability of HealthGrids.

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Community Building and Dissemination for HealthGrids

Sebastian C. Semler, MediGRID
Scientific Manager of the Telematics Platform Medical Research Networks (TMF), Berlin, Germany

[PDF 0,4 MB]

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