HealthGrid Kongress 2008
zum MediGRID Workshop
Chicago (USA), 2.-4. Juni 2008
Rund 120 Teilnehmer kamen ins Gleacher Center der Chicago Business
School. Der Kongress stand unter der organisatorischen
und programmatischen Leitung von Mary Kratz (University of Michigan, Medical
School of Information Services and Telemedicine Advanced Technology Research
Center) und Jonathan Silverstein (University of Chicago, Associate Director
Computation Institute). Erstmalig fand die jährliche HealthGrid-Konferenz
außerhalb von Europa statt, ausgerichtet von der Healthgrid.us Alliance, dem
US-amerikanischen Zweig der in Europa gegründeten HealthGrid-Association.
Die diesjährige Tagung stand unter dem Motto „Global Healthgrid: e-Science
meets Biomedical Informatics“ und es kamen Grid-Computing-Experten im
Bereich von Medizin, medizinischer Forschung und Public Health. Im Fokus des
Programms standen wissenschaftliche Beiträge zur Nutzung und Bedeutung von
Grids für die translationale Bioinformatik und Public Health Informatik,
Anwendungen in diversen virtuellen Communities und für Knowledge Management-
und Decision Support-Systeme. Zunehmend in den Vordergrund rückt hierbei
weniger die Verteilung von Rechenressourcen, sondern der Zugriff und die
Nutzung großer, im Public Health Bereich oftmals heterogener verteilter
Datenbestände für Simulationen, Surveillance und genetisch-epidemiologische
Forschung.
Dies adressierten auch die Key Notes, u.a. von Dan Reed (Microsoft,
Vorsitzender der Computing Research Association, CRA) und von Ian Foster
(University of Chicago, Conference Chair der Healthgrid-Tagung 2008), der
vor rund 15 Jahren mit seinen Publikationen die Global Grid Idee zu
formulieren und zu initiieren half und der am Ende der Tagung einen Blick in
die Zukunft der Grid-Technologie und ihrer Anwendungen wagte. Seine
Abschluss-Key Note war dem unlängst verstorbenen Jean-Claude Healy (bis 2007
Chef der Health Telematics unit der Europäischen Kommission sowie Vorstand
des Büros für auswärtige Angelegenheiten für die WHO eHealth Strategie)
gewidmet, an den Joan Dzenowagis (WHO) mit einleitenden Worten erinnerte.
MediGRID Workshop: Im Rahmen der Workshops und Tutorials richtete auch
die MediGrid-Projektgruppe einen Workshop mit deutschen Beiträgen aus. Diese
spannten den Bogen von einem kurzen Überblick zur deutschen D-Grid-Förderung,
über Ergebnisse und Herausforderungen aus den Projekten MediGRID und
Services@MediGrid bis hin zu ökonomischen Betrachtungen und möglichen
Beiträgen von Strukturen wie der TMF und der D-Grid GmbH (die mit ihrem
Geschäftsführer Uwe Schwiegelshohn auch in einem internationalen Roundtable
der Konferenz vertreten war) zur Nachhaltigkeit solcher Angebote. Der
Workshop wurde überraschend gut aufgenommen und regte zu lebhafter
Diskussion an (Bericht siehe unten).
Zum Abschluss der Konferenz konnten Martin Hofmann-Apitius (Fraunhofer
SCAI) und Sebastian Claudius Semler (TMF e.V.) im Namen des Forums Grid der
TMF zur nächsten Jahrestagung einladen: Die HealthGrid Konferenz 2009 wird
(voraussichtlich vom 29.06.-01.07.2009) in Berlin stattfinden, ausgerichtet
von der TMF. Dies wird sicher eine gute Gelegenheit zum Austausch deutscher
Projekte mit den internationalen Experten und Partnern bieten. Schwerpunkte
sollen unter anderem Pharma Grids für die pharmazeutische Forschung, aber
auch die sozio-ökonomischen Herausforderungen bilden, die es zur Akzeptanz
und Verbreitung von Grid-Angeboten zu überwinden gilt.
Am Rande der Healthgrid Conference 2008 fand die Jahresversammlung der
Healthgrid Association unter Vorsitz von Yannick Legré (LPC
Clermont-Ferrand, CNRS) statt.
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MediGrid WorkShop
auf dem HealthGrid Kongress 2008 am Montag, 3. Juni 2008
Dieser Workshop zeigte den aktuellen Stand des Grid-Computing
in Deutschland, speziell anhand der Herausforderungen und Erfolge von
MediGRID. Der stellvertretende Sprecher des MediGRID Konsortiums gibt einen
kurzen Überblick der Grid Aktivitäten der verschiedenen Communities von der
Astrophysik bis zu den Klimaforschern mit Schwerpunkt Infrastruktur. Die
MediGRID Referenten sprechen über (1) die übergreifenden Ziele von MediGRID
vor (2) die umgesetzten Pilotanwendungen (3) die Strategien, um die
Hindernisse bei der weiteren Verbreitung von Grid Computing in der Medizin
zu überwinden (4) einen Ausblick auf die weitere Entwicklung in Bezug auf
Industriebeteiligungen, Geschäftspläne und Nachhaltigkeit.
Die Sprecher (v.l.n.r.): U. Sax, F. Dickmann, T. A.
Knoch, K. A. Stroetmann, S. C. Semler
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From the bench to the bedside gridwise: MediGRID
Ulrich Sax, PhD, MediGRID
Vice Head of MediGRID, Assistant Professor in Medical Informatics,
University Medicine
Göttingen, Germany
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Short overview of current German grid activities in
diverse communities from Astrophysics to Climate Research focussing on the
Infrastructure and MediGRID:
(1) overall goals of MediGRID
(2) achieved pilot scenarios
(3) strategies on how to overcome the roadblocks in further dissemination of
medical grid computing:
- What are the current applications fields for health grids in Germany
- Results from the pilot scenarios
- How to overcome the main road blocks for the further dissemination
of health grids beyond basic research into healthcare and healthcare
industry
- Usability vs. Security vs. Acceptance
- Tackling the Security Issues: certificate troubles to finde grained
access control
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Ressource Sharing on the Teraflop Scale for the
BioMedical research and care sector - The Erasmus Computing Grid and
MediGRID
Tobias A. Knoch,
PhD, MediGRID
Assistant Professor in Biophysical Genomics,
Dept. Cell Biology & Genetics, Erasmus Medical Center, Rotterdam, The
Netherlands.
Biophysical Genomics, Kirchhoff Institute of Physics, Ruperto-Carola
University Heidelberg, Germany
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Today advances in scientific research as well
as clinical diagnostics and treatment are inevitably connected with
information solutions concerning computation power and information storage.
The needs for information technology are enormous and are in many cases the
limiting factor for new scientific results or clinical diagnostics and
treatment. At the same time huge computing and storage resources (e.g. ~109
personal computers in the private, public, and industrial domains) have been
installed which outweigh the resources at high-performance computing centers
~50-100 times and thus could contribute to the challenges mankind faces.
Both the Erasmus Computing Grid (ECG) and the MediGRID are two major working
resource-sharing entities at public funded organizations.
To build these infrastructures two e-social influences had to be overcome: i)
the sharing attitude and socialization of the individual, i.e. the
micro-sociality, and ii) the organization culture of the embedding
institution, i.e. the macro-sociality, as e.g. for the ECG the public funded
organizations. Operationally, an these factors were adressed by: i) the
participative integration of fundamental IT applications of major users, and
ii) the setup of an open and sustainable management structure.
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Business cases for research and healthcare industry
Frank Dickmann,
Services@MediGRIDGrid
Coordinator and Researcher within
Services@MediGRID, Business Informatics and Medical Informatics Background,
University Medicine Goettingen, Germany
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The Services@MediGRID consortium tries to
close the gap between grid research and grid application in research and
healthcare related industry. Therefore new business models have to be
developed and evaluated as well in research as in industry settings. This
requires some additional software packages like accounting and provisioning
for the grid. We report first experiences and give an outlook on the
project.
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Business models and sustainability of HealthGrid
solutions
Karl A. Stroetmann, PhD,
MediGRID
Empirica Communication and Technology Research,
Bonn, Germany
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In a satellite study to the MediGRID project
commissioned by the Telematics Platform Medical Research Networks (TMF),
Berlin, Germany, empirica performed a study on business cases and
sustainability of HealthGrid projects. The investigation of international
(mainly European) HealthGrid projects about business models and
sustainability uncovers a sceptical short term perspective with reasons for
more optimism in the longer run. Public involvement will be necessary and
should be expected to help sustain a useful infrastructure. The economic
case for HealthGrids is robust, which supports that claim and is also the
basis for optimism. The current process of shaping a more comprehensive
legal and regulatory foundation for the use of ICT in different application
fields, including medical and clinical research, health, and healthcare,
will lower the hurdles related to uncertainly about data protection and
security, IPR, and ethical issues. Usability and acceptability issues will
be more difficult to solve, yet are by no means unmanageable. Positive
examples referred to in this presentation show that efforts towards
addressing the most significant hurdle – the discrepancy between social
benefits and private incentives – are also underway. The fruits of these
efforts, however, will take a longer time to ripe and deliver the longed-for
sustainability of HealthGrids.
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Community Building and Dissemination for HealthGrids
Sebastian C. Semler, MediGRID
Scientific Manager of the Telematics Platform
Medical Research Networks (TMF), Berlin, Germany
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